Gentle Teaching zorgt voor meer verbondenheid
Joyce Dijkstra is al 21 jaar cliëntbegeleider op Caïrostraat 69 in Purmerend, een locatie waar cliënten wonen van verschillende leeftijden en met verschillende beperkingen. Met de komst van een nieuwe groep jongere cliënten, LVB participerend, is de dynamiek in de groep wel wat veranderd en daarbij ook de werkwijze van Joyce en haar collega’s.
“Het werken met de nieuwe groep cliënten is ontzettend leuk, maar het brengt ook andere uitdagingen met zich mee. Er worden bijvoorbeeld veel meer vragen gesteld. Dat vraagt om een andere benadering”, licht Joyce toe.
Bij Prinsenstichting wordt gewerkt vanuit de filosofie van Gentle Teaching, waarbij iedere betrokkene zich veilig, geliefd en gewaardeerd voelt. Joyce was net als collega’s bekend met Gentle Teaching, maar zij miste een stukje verdieping. Toen haar collega de mentor Gentle Teaching opleiding door omstandigheden niet kon afronden, besloot Joyce de opleiding zelf te gaan doen. Als onderdeel van haar opleiding zoomde Joyce samen met haar directe collega's dieper in op de basisprincipes van Gentle Teaching. Dit heeft geleid tot een iets andere aanpak in de benadering van cliënten.
"Ik ben vrij direct, maar met de Gentle Teaching-methode neem ik meer tijd om iemand echt te leren kennen voordat ik grenzen stel," legt ze uit. "In plaats van meteen met huisregels te komen, vraag ik wat ze leuk vinden, wat voor eten ze lekker vinden, wat hun hobby's zijn. Op deze manier creëren we een omgeving van vertrouwen en begrip, waardoor er meer rust ontstaat."
Het werken vanuit de filosofie van Gentle Teaching heeft niet alleen geleid tot meer rust op de werkvloer, maar ook tot een nauwere band tussen Joyce, haar collega's en de cliënten. "Met Gentle Teaching laten we stukjes van onszelf zien en delen we meer met elkaar. Het heeft echt mooie gesprekken op gang gebracht."
Joyce benadrukt dat Gentle Teaching niet alles kan oplossen, maar wel zorgt voor positieve interactie met cliënten. Joyce: "Dit merken cliënten zelf ook. Er wordt op een andere manier naar hen geluisterd om de behoeften en soms frustraties beter te begrijpen. En ook om meer begrip voor elkaar te hebben. Door bijvoorbeeld uit te leggen waarom iemand soms zo scheldt of tegen een deur aantrapt. En iedereen mag fouten maken. Zowel cliënt als de cliëntbegeleider. Het gaat erom dat je het bespreekbaar maakt."
Joyce wil haar collega’s aanmoedigen om de basistraining te volgen en te zorgen dat er op elke groep een Gentle Teaching mentor aanwezig is. "Stap net als ik uit je comfortzone. Gentle Teaching heeft onterecht een soms wat stoffig imago. Het is veel meer dan ‘knuffelen met cliënten’. Je kunt het overal toepassen, ook op de groepen met meer uitdagende situaties. Het maakt het werk niet alleen leuker voor cliënten, maar ook voor onszelf."