Ervaringsdeskundigen Romanja, Amy en Sidney zijn inmiddels al helemaal klaargestoomd om als prokkelduo op het stembureau in hun eigen gemeente plaats te nemen.

Een prokkelduo bestaat uit een vrijwilliger met een beperking en een vrijwilliger zonder beperking. Amy gaat dit jaar voor het eerst aan de slag als prokkelduo op het nieuwe stembureau in Eetcafé De Prins.

Amy: “Ik heb een training via Zoom gevolgd. Er wordt dan precies verteld wat je moet doen en wat je kunt verwachten. Vrijdag 16 november ga ik de vrijwilliger ontmoeten met wie ik een prokkelduo ga vormen. Dat vind ik best wel spannend. Maar ook heel leuk. Ik hoop dat het een vrouw is.”

Sidney: “Ik ben gebeld met de vraag of ik dit jaar ook weer een prokkelduo wilde vormen met iemand. Vorig jaar was ik namelijk de helft van een prokkelduo op het gemeentehuis in Purmerend. Daarvoor moest ik ook een training volgen. Ik ben nu ingepland voor de hele dag, maar dat is misschien wel een beetje veel.”

Romanja: “Ik heb ook weer een training via Zoom gevolgd. Dat moet elk jaar. Je krijgt veel handige tips; bijvoorbeeld wat je moet doen als iemand met een volmacht komt. Die persoon moet dan ook een kopie van het identiteitsbewijs van degene die de volmacht heeft gegeven laten zien, want anders mag je niet stemmen. Ik heb er weer super veel zin in!”

Op woensdag 22 november wordt de Tweede Kamerverkiezing gehouden. Dit jaar is er een stembureau in Eetcafé De Prins, Kwadijkerpark 66 in Purmerend. Cliënten, medewerkers, vrijwilligers én omwonenden kunnen van 7.30 – 21.00 uur gebruik maken van deze nieuwe stemlocatie.